lauantai 12. maaliskuuta 2011

Tokomietteitä

Oltiin tänään Sievin kennelkerhon järjestämässä toko-koulutuksessa jossa ohjaajana oli Piritta Pärssinen. Täytyy sanoa että oli älyttömän antoisa kokemus ! Pirittalla tuntui olevan useampi vastaus jokaiseen ongelmaan aina koirakohtaisesti, oon aina arvostanut Piritta Pärssisen ammattitaitoa ja kokemusta, täytyy sanoa että arvostus vaan kasvoi kun kävi tuolla koulutuksessa.

Meidän kohdalla pääosin keskityttiin noutoon ja siihen miten jännitän kokeessa('MÄ EN OSAA OHJAA TÄTÄ, MÄ PILAAN TÄN KOIRAN, MITÄ MÄ TEEN ??!!"). Tuli erittäin hyviä vinkkejä, en edes tajunnut miten mun ruumiinkieli muuttuu kun jännitän ! Olen ilm. kuin mikäkin puukalikka ja koirasta sen huomaa sillä että se väistää mua, pahimmillaanhan se kokeessa tekee sitä että kun se hoksaa että minä oon 'huolestuneen' oloinen, niin tottakai koirakin huolestuu ja sit se haahuaa ja kyttäilee ympäristöä. Itsehän mä siis oon nää meän koesuoritukset pilannut, nyt sen ymmärsin vielä paremmin ja sain lisää luottoa siihen että koira on osaava ja taitava.
Muahan siis jännitti siinä vaiheessa kun selitin meidän ongelmaa Pirittalle, hän sit pyysi meitä ottamaan seuraamispätkän ja hyvin näkyi koiran epävarmuus ja se että se yritti mua väistää koska ei selkeästikään tajunnut mitä hain omituisella ruumiinkielellä. Toinen seuraamipätkä otettiin kun aloin rentoutua, ja vire seuraamisessa oli aivan tyystin erilainen ! Saatiin myös hyvät vinkit miten koiraa kannattaa viritellä helpoilla mukavilla pikkutehtävillä ennen koetta ja miten kehässä voi pyytää koiraa tekemään pieniä virittäviä juttuja ettei se koefiilis kaadu siihen kun koiraa vaan seuruutetaan ennen omaa suoritusta.

Ja noudosta, saatiin hyviä ja monipuolisia harjoitusohjeita tuohon miten koiran saa pikkuhiljaa opetettua siihen että kapula suussa voi myös istua. Pakko myöntää etten olisi ikinä uskonut että Mosku kantaa kapulaa hyvällä otteella, samalla kun se hyppää esteen yli tai hyppää pöydälle !
Suosittelen lämpimästi kaikille että jos mahdollisuus on niin Pirittan ohjauksessa kannattaa käydä ! Niin sitä taas viisastui monissa asioissa. Omaa vuoroa odotellessa kuunneltiin ohjeita muille koirakoille ja harjoiteltiin 'paikka'-käskyä Moskun kanssa. Herra siis joutuu rauhoittumaan aina kun rupeaa käytös menemään sikailuksi, tänäänkin herralla nousi kierrokset pariin otteeseen kun hallilla oli muita koiria joita olisi pitänyt päästä morjestamaan..


Tokosta puheenollen, sain sen verran itsevarmuutta taas tuohon meidän harrastamiseen että ilmoitin Moskun toukokuulle kokeeseen. Kyllä me vielä joskus se ykkönen haetaan, se on varma se, jos ei muuta niin laitan ton mun jännityksen aisoihin käymällä niin perkeleen monta koetta ettei enää varmasti jännitä..

6 kommenttia:

elinap kirjoitti...

Samaa mieltä et Pipa on mainio opettaja! Siltä löytyy vastaukset kyl joka kysymykseen :-)

Saaks kysyä mihin kokeeseen ootte menossa? Eiks Kalajoella oo yks toukokuussa, ja Kokkolassa olis kans hirveesti..
Meidän piti ilmoa tonne ens keskiviikon kannuksen kokeeseen, mut eipä sit jaksanu :-D

On muuten sika hienoja kuvia :-)

V&M kirjoitti...

Elina, on tosiaan, täytyy nyt tsekkailla tuleeko lisää tuommoisia Pirittan koulutuksia, mulla olisi niiin monta kysymystä vielä.. ! :-D

Ilmoittauduttiin Kalajoelle, rohkeudesta riippuen pitee katsoa jos uskaltautuis mäntsälään ja sit menestyksesä riippuen(tai suomeksi sanottuna mun jännityksen laantumisesta riippuen..) Kokkolaan keskikesällä. :-)

Ootteko te tulossa Kalajoelle tai minne noihin muihin Kokkolan kokeisiin ? Yks kanssa minne mietein olisi tuo Kiimingin koe, siellä olisi tuomari jolla on käyty aikaisemminkin niin jos se olisi turvallisempi reissu ettei tartteis jännittää niin pirusti. ;-)

Anonyymi kirjoitti...

Hienoja kuvia! Ja tuohon jännittämiseen, että silloin, kun tiedän koiran osaavan, jännitys on hyvän oloista jännitystä. Silloin pystyy keskittymään vain koiran ohjaamiseen. Jos joku liike on epävarma, mulla oma keskittyminen menee ihmettelyyn, tekeekö koira vai ei.
Ja tulkaa ihmeessä Kokkolaan kisaamaan, me tullaan hetimiten kannustamaan! :)
Eija (juteltiin Kokkolan tokokokeessa syksyllä, mulla on lyhytkaravinen Sinni)

V&M kirjoitti...

Eija, sehän siinä onkin niin hölmöä tuossa mun jännittämisessä, tiedän että koira osaa ja on ihan toimiva mutta kun ekassa kokeessa itse mokasin pariin otteeseen niin meni luotto siihen omaan ohjaamiseen ihan täysin ja se kostautuu nyt muissa kokeissa, vaikka kuinka yrittäisi tolkuttaa itselleen että koira osaa niin siinävaiheessa kun se nousee ylös paikkamakuusta(mitä se ei treeneissä enää ollenkaan tee !) niin menee koko luotto siihen loppusuoritukseenkin ja oravanpyörä on valmis ! :-) Oon niin onneton noiden hermojeni kanssa..

Mutta taatusti tullaan Kokkolaankin sikailemaan, yritän saada tän kisajännityksen pois ihan vaan käymällä kisoissa, tuli niistä kolmosia, kakkosia tai hylkyjä ;-) Ja rapsutuksia Sinnille, se vaan on niin älyttömän hieno koira !

elinap kirjoitti...

jaaniin se ilmottautuminen on vissiin jo alkanu tonne kalajoelle :-D tarkotus olis, mut suapa nähä! Nytkun on saatu veljellisiä neuvoja vekan tekemiseen :-)

Tohon jännitykseen kans, et mullakin se jännitys on "tervettä", eli kun tiedän et koira osaa niin ei tartte jännittää muutaku sitä et tuleeko tulosta ;-)

Vinkkinä kans se, et vaikka virheitä sattuu niin ei se maalima siihen kaadu :-) Korjaat virheet treeneissä ja ei muutaku eteenpäin!

-V kirjoitti...

elinap, ainakin ne huoli mun ilmoittautumisen mukaan eilen :-D

Nyt tosin taas sain valaistusta, pelkään pahoin että sen mun jännittämisen lisäksi(kokeilin eilen paskajäykkänä hallilla kävelyä ja koira ei reagoinutkaan niin vahvasti?) niin en ole tajunnut laskea koiralta kierroksia pois ennen omaa suoritusta.. Voi hyvänen aika sitä osaa olla ihminen tyhmä ja osaamaton.. :-D Josko nyt kun tietää tuon ylikuumenemisen niin tajuais pitää itsensä senkin takia rauhallisena..

Tottahan tuo on että virheitä sattuu, ja niin kuuluukin, mä luulen että nää virheet on olleet kyllä meille niiiiiin opettavaisia.. :-DD